Nově za běžící klimatizaci můžete lehce dostat pokutu. Dejte si pozor, policie úspěšně používá jeden paragraf

Pro mnohé z nás je naplno běžící klimatizace v těchto horkých dnech naprostou samozřejmostí. Přesto je velmi snadné právě za „klimu“ dostat pokutu, a policie ví, jak na to.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro Autoživě.cz
                   

V posledních dnech zažíváme opět léto v plné síle. S tím ale bohužel souvisí i tropická vedra, která mohou prázdninové období občas i znepříjemnit. Své o tom ví hlavně řidiči. Není nic úmornějšího než v odpoledních hodinách nasednout do auta, na nějž celý den pražilo sluníčko. Pokud máte ve voze klimatizaci, zdá se, že ani to nemusí být nepřekonatelný problém a do pár minut je v autě příjemný chládek. Jenže to ve finále může být „za pokutu“. Pojďme se na to podívat společně.

Problémy s klimatizací zdravotního i právního charakteru

Pominu tedy to, že při užívání klimatizace je především potřeba myslet na své zdraví – chladný proud vzduchu může totiž podráždit dýchací cesty a i v parném létě můžete celkem snadno nastydnout. Moje dvě kolegyně aktuálně celé dny pokašlávají – a obě přiznaly, že první, co udělají v autě, je proud studeného vzduchu přímo na tvář. Nicméně kromě zdraví vám mohou hrozit i problémy se zákonem. A ačkoli to možná může znít bizarně, je to pravda. Kličky paragrafů jsou totiž někdy nevyzpytatelné.

Největší chyby při používání klimatizace ve všech autech. Právě z nich se onemocní

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro Autoživě.cz

Na začátek vás uklidním, že během jízdy se vás žádné legislativní chytáky netýkají. Pokud se přepravujete z místa na místo, klimatizaci můžete mít zapnutou zcela dle libosti. České zákony ale myslí i na případy, kdy je auto „zbytečně nastartované“. Případ, kdy nastartujeme auto, zapneme klimatizaci a chceme počkat před jízdou, než se auto vychladí, je totiž právně složitější. A pokud se bude chtít policista na vás „hojit“, poskytnete mu tímto celkem snadný důvod.

Klimatizace ve (zbytečně) stojícím autě nemá oporu v zákoně

Pokud máte vyhřáté auto a chcete si ho zchladit pomocí klimatizace, pravděpodobně vás napadne ho nastartovat a zapnout klimatizaci. Jenže podle zákona to není povoleno, pokud přitom vozidlo zůstane stát na místě. Zákon totiž stanoví, že řidič nesmí obtěžovat okolí znečišťováním nebo nadměrným hlukem, což nastartované stojící auto splňuje. Jinými slovy, nechat auto „vychladit“ s běžícím motorem a puštěnou klimatizací je cesta k tomu, jak si zadělat na problém.

Mechanik se 40letou praxí radí: Přestaňte ihned dělat tyto chyby s klimatizací. Zbytečně vyhazujete peníze oknem

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro Autoživě.cz

Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb., paragraf 7

§ 7

(1) Řidič nesmí

a) předat řízení motorového vozidla osobě, která nesplňuje podmínky § 3 odst. 3,

b) obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu.

Dokážu současně pochopit, že Policie ČR má důležitější věci na práci než kontrolovat zaparkovaná auta, jestli někdo nemá zbytečně nastartovaný motor. Jenže jsme v České republice, kde se čas od času najde někdo, kdo má potřebu si postěžovat. „Souseda-práskače“ jsme asi zažili leckdo. A v takovém případě musí policie na udání zareagovat. Pokud vás pak následně skutečně přistihnou se zbytečně nastartovaným motorem a zapnutou klimatizací, může vás to stát až dva tisíce korun.

Za několik minut na místě vám nikdo nic neudělá, vždy záleží na míře

Samozřejmě i pak se dá s policisty ve většině případů domluvit. Jsme jenom lidé, a speciálně my Češi jsme přeborníci v tom, jak z lecčehos slovně vybruslit. Nikdo po vás nemůže chtít, abyste nastartovali a okamžitě vyjeli. Takový způsob jízdy může dokonce i poškodit motor. Pokud tedy nebudete stát s nastartovaným autem (a kupříkladu opravdu hlučným a chrchlajícím dieselem) dvacet minut, nejspíš se nemáte čeho bát. Přesto je ale dobré o těchto případech vědět, pokud byste náhodou narazili na policistu ve špatné náladě.

V dnešním počasí dodržujte v autě pravidlo 5 minut. V opačném případě to zle odskáčete, ani o tom nebudete vědět

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro Autoživě.cz

Útěchou vám také může být, že i v takovém případě byste dost možná ve správním řízení obstáli. Zákon totiž „zbytečné nastartování“ specificky nedefinuje, a je proto velmi těžké to vymáhat. Ve většině případů se však říká, že je lepší stáhnout uši a zaplatit pokutu na místě – ve správním řízení totiž může být několikanásobně vyšší. A kdo máte zkušenosti s úředníky ve správním řízení, potvrdíte mi, že policista s pokutovými bločky v ruce je často nakonec lepším řešením.

Ohleduplnost a snaha nekomplikovat jiným život se vždy vyplatí

Ultimátní poučka na závěr by tedy měla znít – pokud budete ke svému okolí ohleduplní, nikomu nastartovaný motor po dobu pěti minut vadit nebude a vy si můžete užít vychlazené auto. Opačný extrém – pokud budete ve stojícím autě s puštěnou klimatizací (a nepřeslechnutelným a zapáchajícím dieselem) pod okny domu psát zamilovanou zprávu dvacet minut, a občas navíc trošku „prošlápnete“ motor, mohou jeho (lehce přiotrávení, obrazně i doslova) obyvatelé právem zavolat hlídku policie a vás budou čekat nepříjemnosti.

Pokud si v autě pustíte radio hodně nahlas, dostanete pokutu. Policie vymáhá podle § 5 odst. 1 písm. d) a je nekompromisní

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro Autoživě.cz

Nejde zároveň pouze o hluk. Při ponechání zaparkovaného auta s nastartovaným motorem je také důležitým faktorem ochrana životního prostředí. Když necháme motor běžet na prázdno, vypouštíme tím do ovzduší zbytečné množství emisí. Pak je mimochodem celý start-stop systém v našem autě naprosto zbytečný (jakkoli ho ve svém autě také vypínám). Abychom to na závěr odlehčili: na to, abychom věděli, že naprázdno běžící motor není nic ekologického, na to nám nemusí volat Greta. To snad víme sami i bez ní.

Taky necháváte „vychladit“ auto se zapnutou klimatizací?

Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články