Mechanik se 40letou praxí radí: Přestaňte ihned dělat tyto chyby s klimatizací. Zbytečně vyhazujete peníze oknem

Mnoho lidí si myslí, že používání klimatizace v autě je jednoduché, ale tak tomu není. Hrozí vysoké náklady a zdravotní potíže.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Zapnout a jet. Tak používá klimatizaci 98 % lidí. Vím to, udělal jsem si rychlý průzkum mezi našimi čtenáři a toto je výsledek. Zapnout, nejlépe naplno, jet, chladit. Vypnout. A tak pořád dokola. A to je špatně. Během horkého léta se klimatizace v autech stává nepostradatelnou, to je v dnešní době jasné. A představit si auto bez klimatizace už snad ani nejde. Vyjma sportovních speciálů a veteránů. Popřípadě youngtimerů.

Zapnout a jet? Tohle je první a velká chyba, kterou řidiči dělají

Mnoho řidičů dělá při používání klimatizace chyby. Jaké to jsou, co nedělat a jak se chyb předem vyvarovat? Zapnutí klimatizace hned na plný výkon v přehřátém autě je jednou z velkých a častých chyb. Místo toho by se mělo nejprve auto vyvětrat otevřením dveří a oken, tím se sníží teplota uvnitř. Klimatizace v automobilech je de facto nezbytná nejen pro komfort, ale i pro bezpečnost. Při vysokých teplotách může vnitřní teplota auta dosáhnout až 60 stupňů Celsia. To zpomaluje reakce řidiče. Zvyšuje to únavu a „opotřebení“ organismu.

Pokuta za používání klimatizace v autě? Nejde o vtip, řidiči to nevědí a musí platit. Zde to policie nyní aktivně prověřuje

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Je to velká zátěž pro tělo i mysl motoristy. Klimatizace pomáhá udržovat kabinu chladnou a dobře větranou, to skutečně zvyšuje bezpečnost. Moderní klimatizace jsou efektivní a nezvyšují výrazně spotřebu paliva, v tomto ohledu je jejich používání v horkých dnech opodstatněné a hospodárné. Pokud to řidič dělá správně a nejde naproti nějaké poruše, která by naopak náklady na provoz auta zvýšila.

Starý způsob vychlazení auta bez klimatizace. Taxikáři ho potvrzují, vychvalují si ušetřené palivo i peníze

Tak tedy znovu a podrobněji k těm nejzásadnějším chybám. Při používání klimatizace v autě je důležité vyvarovat se některých běžných a obvyklých přešlapů. Jedním z nejčastějších prohřešků je okamžité zapnutí klimatizace na plný výkon v přehřátém autě. Místo toho byste měli nejprve otevřít dveře a okna a nechat auto vyvětrat. To pomůže snížit teplotu uvnitř přirozenou cestou. Poté můžete zavřít dveře a okna a zapnout klimatizaci. Ta bude mít méně práce s ochlazením interiéru. Pak je tady recirkulace vzduchu v kabině. Fajn funkce.

Řidiči netuší, jaký má být rozdíl mezi vnější a vnitřní teplotou

Ta zabraňuje pronikání vzduchu zvenku do kabiny vozu. Řidiči ji většinou používají, když nechtějí, aby do auta pronikal nějaký zápach. Výtečné je ale zahrnout ji do procesu chlazení auta. Správně zahrnout! „Používání recirkulace vzduchu dlouhodobě může zvýšit obsah CO2 a vlhkost. To vede k zamlžování oken,“ říká automechanik pan Pavlíček. Takže jak použít recirkulaci správně? Udělat první krok a vyvětrat horkou kabinu pomocí otevřených oken. Pak zapnout klimatizaci.

Motoristé si nově dávají do auta dřevěný kolíček na prádlo. Důvod jen tak někdo neodhalí

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Zavřít okna a zapnout uzavřený okruh, tedy recirkulaci vzduchu. Kabina se vychladí rychleji, než kdyby uzavřený okruh nebyl zapnutý. Pak je třeba recirkulaci vypnout. Klimatizaci byste neměli vypínat ani v chladných ránech. Pomáhá předcházet zamlžování oken. To je další chyba, kterou řidiči často dělají. To, že je venku zima, neznamená, že není třeba zapnout klimatizaci. Jde z ní suchý vzduch a ten pomáhá proti vlhkosti.

Když fouká přímo na řidiče a spolujezdce, je to velmi špatně

Směřování průduchů přímo na sebe může způsobit zdravotní problémy. Další krok špatným směrem. Je lepší směřovat je vzhůru, pro lepší a rovnoměrné rozložení chladu. Velkou, skutečně velkou chybou je chlazení kabiny na nejnižší možnou teplotu. Jinak řečeno, venku je pětatřicet ve stínu a řidič zapne klimatizaci na „low“. To je až nebezpečné. Doporučený rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou by neměl být větší než šest až sedm stupňů Celsia.

200 tisíc Kč: Nejkrásnější SUV legendární značky má spotřebu 2,6 l/100 km a bohatou výbavu. Hotový český sen

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Tak, aby se předešlo teplotním šokům. Toto je zásadní, skoro až životně důležité zejména pro řidiče, kteří se živí jako kurýři. Ten, kdo neustále vysedá a nasedá do auta, musí na toto pamatovat. V autě velká zima, venku velké horko. Ven, dovnitř. Ven a dovnitř. A tak pořád dokola. Celý den, od začátku do konce pracovní doby, někdy i déle.

Hasiči varují řidiče: Za PET lahve v autě hrozí v roce 2024 pokuty. Od kdy a proč?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tělo zažívá neustále šoky, organismus zareaguje tak, že prochladne, onemocní. Pokud je venku 35 stupňů, je těžké dosáhnout ideálních 28 stupňů uvnitř auta, ale teplotu byste měli snižovat postupně. V neposlední řadě je chybou zanedbávat pravidelný servis klimatizace. Ten je klíčový, hlavně výměna filtrů každých 15 000 až 20 000 kilometrů. To je třeba důsledně dodržovat, aby se předešlo snížení výkonu a množení bakterií. Velmi dobré je desinfikovat klimatizaci, ale i celou kabinu pomocí ozonu.

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Jak používáte klimatizaci vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články