Tohle je nejošklivější Volvo v celé dlouhé švédské historii. Možná to bude tím, že pochází z Číny

Většina modelů Volva měla jasně rozpoznatelný rukopis, daný typicky skandinávským, minimalistickým designem. Poslední model však jako by ani nebyl ze Švédska.

i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Nevím, jak pro vás, ale pro mne byly švédské automobily Volvo vždy velmi lákavou kombinací praktičnosti, prostornosti, aktivní i pasivní bezpečnosti. A umírněného, minimalistického skandinávského designu. Tak trochu IKEA uvnitř i vně auta. Světlé interiéry, ladné linie, nic navíc, ale funguje to dokonale. Blízký mi to styl i projev. Druhá i třetí generace kombi V70/XC70 jej pak myslím dovedla k dokonalosti, zejména co se interiéru týkalo. V tom autě jste zkrátka mohli bydlet. Časy se ale mění, otázkou je, jestli k lepšímu. Pojďme se na to podívat společně.

Volvo a IKEA mají leccos společného. Až na poslední model

Zmíněná IKEA je pak s Volvem spojená možná víc, než by vás na první pohled napadlo. Tedy krom toho, že v obou případech jde o švédské ikony a symboly. Jakkoli jeden z těchto symbolů je již 14 let v čínských rukách. Co se dá dělat, cesty automobilek prochází evidentně většími turbulencemi než nábytkářské kolosy a devadesátkové přesuny majetku i vlastníků výrobců automobilů, v kterých sehráli mj. zásadní roli Američané (s Fordem i GM), zanechaly na mapě automotivu nemalé stopy.

Bankrot automobilky Saab nešel odvrátit. Jak to souvisí s našimi Gripeny?

Volvo patří Geely, a jakkoli jsme se před těmi 14 lety mohli dočíst x katastrofických scénářů o tom, jak Volvo zanikne, případně se stane levnou montovnou, nestalo se z toho vůbec nic. Ba právě naopak. Volvo si vybudovalo v nové, elektromobilní době velmi rychle svůj podíl na trhu a celkem přesně pochopilo, jaká auta budou od něj zákazníci požadovat. Nové EX30 nebo SUV XC40, 60 a 90 svědčí o tom, že design i funkce jdou u Volva opět ruku v ruce, a zákazníci to dovedou ocenit.

Nové Volvo je levnější než Opel a zrychlí 0–100 km/h dřív než Porsche. Češi už se zapisují na čekací listinu

iZdroj fotografie: Volvo

S jednou výjimkou. A tou je nové, opravdu velké a velkolepé MPV EM90. Na první, druhý ani třetí pohled v něm totiž opravdu nic z výše zmíněného nenajdete. Co v něm naopak uvidíte, je určitá nadřazenost, velkolepost, pompéznost. Tedy hodnoty, jež jsou Skandinávcům v zásadě cizí. Tak trochu by ale (alespoň některé) „pasovaly“ na jiný národ. Na Čínu. Kdo hádáte, že Volvo EM90 nebude (včetně designu) tak úplně švédské, hádáte pochopitelně dobře.

Test ukázal jasně: EM90 je „nejošklivější Volvo“

Náš soukromý rychlý test mezi přáteli mající jednu jedinou otázku dopadnul podle očekávání: ano, u EM90 se všichni vzácně shodli, že jde o nejošklivější Volvo, jaké kdy viděli. Protože to zkrátka není Volvo. Geely má totiž ve svém portfoliu i značku Zeekr, což jsou vcelku výrazně designově řešené vozy s ambicemi oslovit ty náročnější klienty. MPV Zeekr 009 se tedy stalo neskrývanou inspirací i pro nové Volvo. Postavte ta auta vedle sebe, sundejte loga – a máte problém poznat, kdo je kdo.

iZdroj fotografie: Zeekr

Automobilka Zeekr naučí Čechy jezdit v elektromobilu: Za 15 minut dobije na 500 kilometrů, benzín a nafta ztrácí smysl

Jinými slovy, nové Volvo EM 90 bude možná jen „přeznačkovaný“ Zeekr 009. Odlišují ho však světlomety „Thorovo kladivo“ – ochranná známka Volva, která jej řadí do souladu s novými Volvy EX30 a Volvo EX90. Stejně jako minimalistický design mřížky, který je mnohem subtilnější než lehce „vykřičený“ styl u Zeekru. Jiná jsou i kola. Podle nových dat měří EM90 5 206 mm na délku, 2 024 mm na šířku a 1 859 mm na výšku, takže je o něco větší než podobně umístěný Lexus LM a téměř se shoduje s Mercedes-Benz EQV. 

Zeekr je z Volva natolik poznat, že už to více asi nejde

A s ohledem na to, že vývoj a všechny věci související s pohonem se již zaplatily u Zeekru 009, jehož „vnitřnosti“ bude nové Volvo EM90 sdílet, dočkáme se možná i překvapivě vstřícné cenovky, na tak rozměrný a komfortní automobil. Ostatně podobnou politiku Volvo udělalo na „opačné straně barikády“: malé SUV EX30 také vzniklo na dárcovských platformách od Geely, což na něj umožnilo nasadit vpravdě agresivní cenovku. 869 tisíc korun, za které se nabízí v Čechách, je na prémiové elektrické SUV s motorem 200 kW opravdu velmi vstřícná cena.

Lexus slavnostně ukázal svůj nejluxusnější speciální model. Lepší než Rolls-Royce?

Nakonec by tedy ani „ošklivost“ nemusela tolik vadit. Zejména když určitá a specifická klientela, vyžadující velká MPV, dává ráda svoji „převahu“ najevo. Ostatně ani velké MPV od Lexusu – model LM – nevypadá zrovna „pokorně a skromně“, ba právě naopak. Ano, ty peníze jsou v těchto autech poznat na první pohled, tady se na nenápadnost příliš nehraje. V tom případě ale může mít nové (čínské přeznačkované) MPV od Volva úspěch. Jak to vidíte vy, smělo by vám „tohle“ do garáže?

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Nevadilo by vám, kdyby i naše Škoda patřila Číňanům?

Zdroj: Volvo
Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články