Nový obytňák bude pro Čechy senzací: Spotřeba menší než diesel, hlavní výhoda ale čeká uvnitř. Lepší než žít v bytě

Kempování v přírodě bez nutnosti drahých, specializovaných obytných automobilů láká čím dál více Čechů. Aktuální novinka přidává k atraktivní ceně ještě nízkou spotřebu.

i Zdroj fotografie: Ford
                   

Češi měli kempování vždy v oblibě. Ať již jsme jezdili na Lipno ve Škodě 120, bydleli ve stanu s dodnes nedoceněným názvem „Rozkoš Grand“ a vařili obědy a večeře na malém propan-butanovém vařiči, nebo jenom chodili s „usárnou“ do lesa a v noci počítali hvězdy na nebi, nechtěli jsme si ten kus romantiky a svobody zkrátka nechat vzít. S rozšiřováním nabídky a kupní síly Čechů tak nakonec došlo i na klasické obytné vozy, které jsme vždy kdysi obdivovali třeba právě na tom Lipně. Na jednu zajímavou (a dostupnější) variantu se nyní pojďme podívat společně.

„Van-life“ jako nový životní styl

Poslední dobou totiž začaly nabývat na oblibě „obytné dodávky“, jakési „light“ verze plnohodnotných obývacích vozů, které sice nabídnou veškerý myslitelný komfort, nicméně za cenu přísné jednoúčelovosti. A někdy komplikacemi při parkování, a pochopitelně někdy také poměrně vysokou cenou. Obytné dodávky jsou těchto negativ zbaveny, nicméně méně náročným klientům nabídnou stále ještě dostačující komfort pro přespání, případně vaření a další volnočasové aktivity.

Nejlevnější obytný vůz vyjde na 250 000 Kč. Má geniální řešení každého centimetru i sprchu a Češi ho milují

Na internetu se dá najít mnoho návodů, jak si upravit dodávku do podoby obytného vozu a začít žít svůj „van-life“. A pochopitelně tento trend nezůstal ani stranou zájmu velkých i menších výrobců. Ti upravují svoje osobní verze dodávek na jednoduché obytné vozy. K průkopníkům v oboru, Volkswagenu se svými verzemi Multivanu California a Mercedesu s Marco Polo přibyl i Ford se svým modelem Custom ve verzi Nugget. A právě ten nás zaujal výbavou a novým ústrojím pohonu, nabízejícím (na tak velký vůz) nečekanou úspornost.

Fotovoltaika nejen na domě, ale i na obytné dodávce

Ford Nugget vznikl ve spolupráci s odborníky v oblasti přestaveb kempových vozidel z německé Westfalie a umožňuje využít vícezónové uspořádání interiéru, které tento model odlišuje od konkurence. Karavan využívá novou platformu Ford, představenou letos pro nejprodávanější rodiny Transit a Tourneo Custom. Jsou pro ně připravena nová, pokročilá konstrukční řešení: například možnost využít solární střechy, která poskytuje čistou energii a usnadňuje a zpříjemňuje výlety.

iZdroj fotografie: Ford

„Nugget je navržen tak, aby pomáhal majitelům objevovat nová místa – a díky většímu pohodlí, konektivitě a pohonu PHEV mohou jít dále než kdy předtím. Zákazníci nám říkají, že svůj Nugget používají jako rodinné auto, přepravují přátele a kola na stezku, nebo se karavan stává způsobem, jak strávit více vzrušujícího času v důchodu. Proto jsme navrhli náš nejnovější Nugget, aby všechny tyto funkce splňoval,“ řekl Hans Schep, generální ředitel Ford Pro v Evropě.

Osvědčený plug-in hybrid z Kugy nyní dostupný pro Nugget

Nugget nové generace bude uváděn na trh po etapách. První na řadě bude Nugget Titanium se střešním oknem a motorem EcoBlue o výkonu 170 HP a osmistupňovou automatickou převodovkou. Od srpna 2023 jej lze už objednat u prodejců Ford, přičemž dodání se očekává na jaře 2024. Další verze, včetně PHEV, budou představeny v průběhu příštích 12 měsíců. Snadný pohyb v kabině je pro mnoho zákazníků klíčovým důvodem pro nákup Nugget. Nový tvar palubní desky a rovná podlaha usnadňují přesun ze dvou předních sedadel do obývacího prostoru. 

Vyšlo nové SUV se spotřebou 1,4 l/100 km. Vypadá božsky a jezdí prakticky zadarmo. Pardon, ale tohle prostě chcete

Ford také poprvé v Nuggetu představuje pohonné ústrojí PHEV. Využívá technologii známou z Fordu Kuga Plug-In Hybrid, evropského bestselleru PHEV (2021-2022). Nový Nugget je vybaven 2,5litrovým benzínovým motorem pracujícím v úsporném Atkinsonově cyklu. Trakční baterie má použitelnou kapacitu 11,8 kWh, elektromotor pak zvyšuje celkový výkon na 232 koní. Jízda pouze na elektrický pohon nabídne dojezd 69 km. Nový podvozek s nezávislým zavěšením zadních kol dále zlepšuje kultivovanost jízdy a ovladatelnost. 

Zákazníci, kteří cestují s obytným autem do divokých oblastí a aktivně tráví čas venku, nebo chtějí mít prostě větší jistotu v zimních měsících nebo jen při cestě polní cestou na chatu, budou mít na výběr verze s pohonem všech kol.

Dobrodružné povahy a milovníci přírody mají o čem přemýšlet

V interiéru dominuje stylový kokpit, obsahující plně digitální přístrojový štít a velký, 13palcový dotykový displej. Díky nejnovějšímu softwaru Ford SYNC 4 je možné navigaci, audio a komunikační funkce propojené s cloudem ovládat pomocí dotykové obrazovky nebo hlasových příkazů. Bezdrátové připojení chytrých telefonů s Android Auto a Apple Carplay je pak standardem. A pochopitelně, pohodlné dvojlůžko spolu s malou kuchyňkou je přesně to, proč si zákazníci tento typ vozidel kupují.

Pokud tedy uvažujete o navýsost praktickém dopravním prostředku, schopném v týdnu pracovat a o víkendu vám posloužit jako „mobilní dům“, máte možná o čem přemýšlet. Pravda, za kvalitu se platí a kombinace Ford + Westfalia nebude úplně z nejlevnějších. Oficiální ceny pro ČR ještě neznáme, nicméně u jednoho prodejce Fordu v Čechách je aktuálně na prodej Nugget se 130koňovým turbodieselem za 1,5 milionu bez daně. Jestli je to moc, nebo málo, necháme na posouzení každého z vás.

Kdybyste ale měli a mohli volit, zvolili byste místo turbodieselu raději plug-in hybrid? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Co říkáte na úsporný „obytňák“?

Zdroj: Ford,
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články