Přehlížené ojetiny za super peníze, které prakticky neznají korozi. Vydrží dekády a ujedou stovky tisíc kilometrů

Koroze je strašákem všech motoristů. Můžete mít silný motor i dokonalý podvozek, ale pokud se vám začne karoserie rozpadat před očima, začíná dlouhý boj.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jsou automobily, u kterých to výrobce s antikorozní ochranou „nepřehnal“. Velmi kulantně řečeno. Přesto, že dnes již patří k dobrým mravům poskytovat na prorezavění karoserie záruku 12 let stále se objevují typy, kde stačí jen malé poškození od kamínku či drobná odřenina, aby „červený mor“ mohl započít svoje dílo. Na druhé straně jsou pak modely, které vydrží desítky let, aniž by se na nich rez dokázala nějak zásadně „podepsat“. Přinášíme několik těch, které prověřil čas.

Nikdy nic není definitivní ani absolutní, u koroze zejména

Úvodem je ale nutno uvést některé věci na pravou míru. Žádná dostupná ojetina není zcela imunní proti korozi, a přestože zde uvedeme několik příkladů z těch lepších, je možné, že právě tento model a právě vám začne reznout. U koroze speciálně je velmi důležitá péče, jakou předchozí majitel věnoval antikorozní ochraně, stejně jako způsobu užívání a parkování vozu. Můžete se setkat s automobily, které i po letech vypadají takřka jako nové, stejně jako můžete narazit na zanedbané a „kvetoucí“ exempláře, přesto obecně je jejich modelová řada proti korozi odolná.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A to už vůbec nezmiňujeme případy, kdy je na voze provedena neodborná oprava (o které se navíc nemusíte ani dozvědět) a po několika letech začne vše v okolí tohoto servisního zásahu reznout. To jsou případy, kdy ani nejlepší seznam vozů odolných proti korozi nepomůže, pokud se vám dostane do rukou exemplář s těžkým „životem“ a ještě těžší opravou. Zůstaňme tedy u přání, ať se vám podobné nepříjemnosti vyhnou a pojďme se podívat na ty, které se korozi umí postavit.

VW Golf čtvrté a páté generace

Dnes už velmi dostupné generace klasiky nižší střední třídy od VW, u nichž byla antikorozní ochrana provedena poměrně důkladně. Celý koncern si na odolnosti proti korozi ostatně zakládá, prémiovou Audi ostatně zmiňujeme o pár řádků níže. A i když speciálně u naší Octavie to místy opravdu nevyšlo (druhá generace rezne na některých místech snad více, než první), celkově považujeme Golf IV – V a sesterské modely (kam kromě první generace Audi A3 a dalších patří především naše Octavia I) za poměrně odolné. S trochou údržby a péče by vás neměly nijak extrémně negativně překvapit.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Přesto jsou tři místa, kde Golf V může korozi podléhat více, než by nám bylo milé. Prvním jsou přední blatníky, kde se koroze vyskytuje zespodu na jejich lemech. Druhým místem je odjišťování zámku víka kufru (ono originální výklopné logo Volkswagenu). A do třetice – tak trochu klasicky – prahy. Specialisté na servis VW tak pak doplňují chybějící plastové záklopky, zejména v zadní části prahů. Čím naopak Golf potěší je vnější plech dveří, jenž k jejich rámu připevněn dvojící svislých držáků a dveře se tak dají snadno opravit zvenku. Levné a praktické.

Koncern PSA (Peugeot 207, 307, Citroen C3, C4, C5)

Ochrana francouzských vozů je vyhlášená, byť čeští vtipálci s radou „nebrat vozy od F – Ford, Fiat a všechny francouzské“ někdy tvrdí opak. Pravdou ale zůstává, že pokud potkáte na silnici udržovanou 307 od Peugeotu, nebo zachovalou C5 od Citroenu, nebude mít pravděpodobně trable s korozí. A to stejné se vztahuje i na Renault, zejména novější Mégane nebo Laguny (od třetí generace) jsou na tom s odolností proti korozi také výborně. A vysmívaný Fiat, co „rezne už na plakátu“? Možná kdysi, první Tipo bylo naopak extra odolné díky celopozinkované karoserii, novější Fiaty pak dále drží laťku velmi vysoko.

iZdroj fotografie: Peugeot

Porsche Cayenne

První generace německého bestselleru byla v otázce odolnosti vůči korozi docela premiantem. I dnešní, za zlomek původní ceny prodávané exempláře nevykazují v tomto směru žádných zásadních pochybení. Možná k tomu přispěla důkladná příprava celé výroby stejně jako volba kvalitních materiálů, protože Cayenne byl tehdy revolucí v nabídce Porsche a bylo extrémně důležité, aby hned napoprvé uspěl. Byť se v mnoha směrech jednalo o sesterský vůz s VW Touareg.

iZdroj fotografie: Porsche

Audi A8 (A6, A3, A4)

První generace nadčasově elegantní limuzíny z Ingolstadtu nezná slovo koroze a nebude jej znát ještě hodně dlouho. Pochopitelně – je totiž celá z hliníku. Nicméně i ostatní modely jsou na tom velmi dobře. V podstatě se dá říci, že od kompaktní A2/Q2/A3/Q3 až po superprémiové (a patřičně drahé) RS6, Q7 neb SQ8 máte odolnost proti korozi v ceně. Audi má na tomto poli dlouholeté zkušenosti, už karoserie legendární „osmdesátky“ byla celá celá pozinkovaná namáčením do zinkové lázně.

iZdroj fotografie: Audi

BMW řady 3

V Mnichově si na odolnosti proti korozi zakládali vždy, a poslední „trojkové“ řady jsou toho jasným důkazem. A protože dokáží odolnost doplnit v duchu svého reklamního sloganu o „radost z jízdy“ (opět u některých modelů z pochopitelných důvodů více, zdravíme majitele M2CS/M3 a dalších), nemají o zákazníky nouzi. Dokonce i dnes již klasické modely řady E39 nebo E46 lze najít bez zásadních po korozi. A to se bavíme o autech starších 20 let…

iZdroj fotografie: BMW

Mini Cooper (Countryman)

Situace u Mini je v zásadě obdobná, jako u Audi/Volkswagenu. Britská kultovní klasika je součástí skupiny BMW, proto se technologie a materiály, používané u prémiových modelů mnichovského výrobce používají i tady. Výsledkem je pak taková odolnost proti korozi, o jaké se siru Alecu Isigonissovi ani nezdálo. A je celkem jedno, jestli máte klasický Mini Cooper, „raketu s plochou dráhou letu“ z dílen JCW nebo dokonce outdoorový Countryman.

iZdroj fotografie: BMW

Volvo S80

Švédský výrobce byl už od svých počátků pečlivý na antikorozní úpravu svých vozů a prémiový sedan druhé generace S80 nebyl výjimkou. Ocelová karoserie je pečlivě smontovaná a precizně nalakovaná, v tomto směru nemá žádná slabá místa. A ačkoli vikingský lak na rozměrných panelech rychle ztrácí svůj lesk, majitelé modelu S80 s ním raději nedělají vůbec nic, protože zbytečný vnější zásah „přiláká“ korozi. Sice nejde o příliš zábavné auto, ale netrápí ho rez.

iZdroj fotografie: Volvo

Mercedes Benz třídy S

Stuttgartské Über-Auto od Mercedesu je odolností proti korozi proslulé. Ostatně, bylo by opravdu hloupé nazývat svůj produkt „nejlepší limuzínou na světě“ a dovolit, aby na ní mohla pracovat rez. Tragicky nepovedená antikorozní ochrana u první „masařky“ (W210) snad Mercedes vytrestala natolik, aby se to už nikdy neopakovalo. Třída W221 tak jenom pokračuje v tradici. Kvalita laku je velmi dobrá, proto je rez na kapotě, blatnících a dveřích vzácným jevem. Pouze zvuková izolace na zadních blatnících, jež se časem odchlípne poskytuje prostor nečistotám ze silnice a s nimi spojenému riziku koroze.

iZdroj fotografie: Mercedes

Jaké máte zkušenosti s korozí vy?

Zdroj: TopGear
Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články