Škoda konečně vyrobila pořádný RS model: Nejlepší auto současnosti. Překrásný design a zrychlení 0–100 km/h za 3,2 sekundy

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Je až s podivem, jak (s ohledem na svoji velikost se nebojím říci až extrémně) úspěšná značka v motorsportu, jakou Škoda Auto nepochybně je, nemá ve svém portfoliu alespoň jeden či dva modely, které by na tyto úspěchy přímo odkazovaly. A při jejichž řízení by majitelé (poté, co v showroomu nechali opravdu tučnou sumičku) věděli, že sedí v něčem opravdu výjimečném. A denně si to užívali.

Nabídnout opravdu výkonné modely (dle sportovní předlohy) se vždy vyplácelo

Zkrátka něco podobného, jako má třeba BMW s jejich „M“ (Motorsport) modelovou řadou, Mercedes s AMG nebo jako mělo Subaru s označením STI u opravdu ostrých verzí svých vozů. Přičemž právě Subaru by mohlo být ukázkovým příkladem, jak z úspěšného rallye speciálu vydělat ještě balík peněz na velmi podobném civilním autě, které záměrně nese některé znaky onoho speciálu. Včetně výkonného turbomotoru a pohonu všech kol. Dodělejte pár drobností, prima sedačky a můžete si říct opravdu o slušnou sumičku.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Legendární Subaru Impreza „555“ čeká na nového majitele nedaleko od Prahy. Poslední kousek může být váš. Cena? Pozoruhodná

A lidé vám budou přesto „trhat ruce“. Přesně takový je příběh všech modrých (to zejména), ale i černých nebo stříbrných Subaru Impreza WRC, případně právě STI. Ekonomové v Japonsku musí denně děkovat Peteru Sollbergovi, Colinu McRaemu nebo Richardu Burnsovi. Jimi proslavené speciály přinesly do kasy Subaru nemálo peněz. Škoda by se možná mohla inspirovat, protože speciál už má. A minimálně tak úspěšný. A momentálně slaví stý kus.

Škoda vyrobila jubilejní speciál, putuje do Rumunska

Jak totiž uvedlo tiskové oddělení Škody Motorsport, právě onen stý kus si převzal Andrei Gîrtofan z rumunského týmu Prorally Team Brašov, který usiluje o titul rumunského šampiona v rally. „S první generací Fabia Rally2 jsem byl vždy schopen dosáhnout špičkových výsledků. Nyní ale rád přesednu do vozu Fabia RS Rally2, který je podle mého názoru v současné době nejlepším automobilem pro boj o náš národní titul,“ uvedl jezdec.

Škoda 180/200 RS: Československé Porsche, které jako první neslo dnes hojně používaný odznáček Rally sport

A že má opravdu skvostné nářadí: začnu tím nejdůležitějším: motorem. Nová pohonná jednotka (pochopitelně přeplňovaná) o objemu 1,6 litru ve voze Fabia RS Rally2 vychází z motoru 2.0 TSI z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Motor má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů. Možná se ušklíbnete: jenom pět rychlostí. Na rallye to stačí, věřte mi. A navíc: s takovým „krouťákem“ možná ani víc nepotřebujete.

8 věcí, které byste neměli dělat s manuální převodovkou a spojkou

Sekvenční pětistupňová převodovka, speciálně navržená pro nasazení v rally, umožňuje jezdci měnit rychlostní stupně v řádu několika milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. Fabia RS Rally2 má sice manuální spojku, ale ta se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má Fabia RS Rally2 relativně krátké převodové poměry. I tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.

Mezinápravová spojka jako klíč k dlouhým powerslidům

Koncepce pohonu modelu Fabia RS Rally2 se od standardního modelu Fabia výrazně liší, a to nejen pohonem všech kol. Technické předpisy FIA například zakazují jakoukoliv elektronickou asistenci pro zlepšení trakce. U pohonu všech kol jsou povoleny pouze mechanické uzávěrky diferenciálů na přední a zadní nápravě, použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou je zakázáno. Novinkou je hydraulicky ovládaná mezinápravová spojka, jež přichází ke slovu při zatažení ruční brzdy.

Mnozí nechápou zájem o automat. Manuální převodovka nabízí mnohem více

Toto řešení je v rally běžně používáno pro rychlejší nasměrování vozu do zatáčky. Na obou nápravách jsou použity vzpěry MacPherson, které lépe snášejí extrémní zatížení. Pro nový vůz Fabia RS Rally2 vyvinuli inženýři Škoda Motorsport ochrannou klec, jež se skládá z celkem 35,8 metru trubek vyrobených z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli. Ochranná klec se přivaří k podvozku ještě během stavby karoserie a teprve poté se k ní připevní boční panely a střecha.

Hlavním cílem tohoto postupu je vyšší přesnost, lepší spojení trubek s karoserií a lepší přizpůsobení trubek karoserii. Vzhledem k tomu, že sestavování probíhá ručně, jsou odchylky velmi malé. Podvozek odvozený od současného sériového modelu Fabia umožnil inženýrům dále zlepšit jízdní vlastnosti závodního speciálu. Fabia RS Rally2 těží zejména z delšího rozvoru čtvrté generace modelu Fabia. Díky němu je vůz také o něco klidnější a záď stabilnější.

Škoda si ve světě rallye vybudovala skvostné jméno. Proč toho nevyužít?

Jak uvedl Lukáš Paták, vedoucí zákaznického programu Škody Motorsport, „Pro nás je prodej stého speciálu velmi výjimečným okamžikem. Toto číslo je dalším potvrzením naší práce, a to nejen z pohledu stavby velmi konkurenceschopných rallyeových vozů, ale také z pohledu poskytování vynikajících služeb našim zákazníkům,“ nechal se slyšet. A pravdou je, že ostré fabie se v rallyeovém světě těší mimořádné oblibě:

Škoda Fabia je pořád lepší než Toyota Yaris GR. Japonci se musí hodně otáčet, aby Škodovku dohnali

iZdroj fotografie: Škoda

Škoda Fabia, což možná leckoho překvapí, totiž patří k nejúspěšnějším rally vozům na světě: v letech 2015 až 2022 dominovala rallyová verze oblíbeného malého českého vozu v kategorii WRC2 po celém světě pod jmény Fabia Rally2 a Fabia Rally2 evo. S více než 450 postavenými exempláři Škoda Motorsport dosáhla do dubna 2022 1 710 vítězství, včetně čtyř triumfů na legendární Rallye Monte Carlo. Škoda Motorsport a její zákaznické týmy posbíraly celkem dvanáct titulů mistra světa v kategoriích jezdců nebo týmů.

Rallyové speciály na bázi třetí generace modelu Fabia tak výrazně překonaly své předchůdce Fabia S2000 a Fabia WR. Škoda Fabia RS Rally2 na bázi čtvrté generace vozu Fabia tak má na co navazovat. Jinými slovy, superspeciál, který by zřejmě ve zrychlení (dle stálého převodu) bez problémů pokořil Porsche 911, máme opravdu excelentní. Teď ještě zkusit se zamyslet, jestli by civilnější verze tohoto „děla“ neslavila podobné úspěchy. Jedna inspirace by tu totiž ještě byla: Yaris GR. Dávno vyprodaný, i za milion základní ceny. Co říkáte, (nejen) boleslavští?

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články