Nejspolehlivější značky aut: Jejich modely se téměř nikdy nekazí. Máte jednu z nich?

Jestli se v poslední době něco změnilo, pak jsou to žebříčky spolehlivosti jednotlivých značek. Premianti oboru nečekaně ztrácí, nahoru se derou kdysi vysmívané značky. Co se stalo?

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Spolehlivost automobilů a tradice, kterou si s sebou nesou za desítky let fungování na trhu, by vydaly na pěkně objemnou literaturu. Otázkou zůstává, jestli by to byla literatura faktu, nebo spíše literatura zbožných přání, chvílemi kombinovaná s fantasy žánrem a v ještě drsnější podobě potom s nefalšovanou sci-fi. Arthur C. Clarke by se myslím mohl směle přiučit. Naštěstí tady zůstávají nezávislé žebříčky a ty mluví jasnou řečí. Pojďme se na jeden takový podívat společně.

Německý výsledek evokuje bitvu u Stalingradu

Zveřejnil jej britský magazín „What Car?“ a reprezentuje vozy prodávané ve Spojeném království (a tedy v Evropě, a tedy i u nás), seřazené od nejspolehlivějších po ty, co jsou s touto vlastností poněkud na štíru. Pět let je potom už poměrně vypovídající stáří o tom, jak na tom se spolehlivostí dané auto bude. Téměř každý mechanik vám potvrdí, že pokud začnete s vozem opravdu jezdit, většina závad „vyhřezne“ na povrch právě v této době. Ostatně prodloužené záruky (například KIA a jejich 7 let) přesně s tímto počítají.

Ojetá auta za dobrou cenu, která vynikají svou spolehlivostí? Zkušený mechanik vybral 6 vhodných adeptů

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

A speciálně „korejské dvojče“ KIA, neboli Hyundai, se v žebříčku umístil na velmi pěkném sedmém místě. Čili výrazně například před BMW, a ještě citelně výrazněji před Mercedesem. Který skončil v poslední třetině, na 24. z 32 míst, aby Audi skončilo na ještě nelichotivějším 26. místě. Mercedes horší než Hyundai? Kdybyste tohle kdysi řekli někomu z branže, poklepe si na čelo a zavolá na vás doktora Chocholouška, filmového primáře psychiatrického oddělení z dnes již kultovního „bijáku“ s Luďkem Sobotou.

Prémiový trojlístek okupuje prémiově konec tabulky

Protože to zkrátka bylo něco nepředstavitelného. Mercedes platil kdysi za premianta, co se spolehlivosti a kvality týče. Deutschland über Alles, znáte to. Ano, kdysi. Jenže „kdysi“ odvál čas, Němci se roky potýkají s dopadem aféry Dieselgate (a nejen s ní) a s nekonečným kolotočem razantních úspor, změn modelových plánů, přechodu na elektromobilitu a znovu návrat ke spalovacím motorům, konkrétně plug-in hybridům. Mimochodem, kolikátý že skončil Volkswagen?

Jak to vidím já: 3 opravdu fatální chyby EU, kvůli nimž je automobilová Evropa tam, kde je. Tedy v koncích

Dvacátý druhý z třiceti dvou. A jen dvě příčky lépe než Mercedes. To asi nepotřebuje komentáře. A BMW? Aspoň někdo má trochu lepší výsledek a aspoň někdo zachraňuje zbytky německé cti – BMW je dvanácté. Mimochodem za v Čechách velmi oblíbenou Dacií, která je jedenáctá. Jsem si jist, že v centrále v Mnichově magazín WhatCar? znají. Jak jim asi musí být, když tohle čtou? Zavolají „Winstona Wolfa, co řeší problémy“, aby situaci nějak napravil? Zajímalo by mne, jak by to udělal.

Japonci s Toyotou v čele. A malý velký Mini

Že na prvních místech skončí Lexus a Toyota, se asi dalo čekat. Mimochodem, jasnou hvězdou je rodinné SUV Lexus NX pro roky 2014–2021, které má hodnocení spolehlivosti 99,8 %. Druhým a třetím nejspolehlivějším rodinným SUV jsou také modely Lexus: aktuální Lexus NX dosahuje skóre 99,4 % a Lexus UX 99,3 %. Jeho předchozí generace, Lexus RX 2016–2022, je také skvělou sázkou, pokud nechcete tolik investovat. Dosáhla totiž 98,6 %. Jak to ti Japonci dělají?

Spolehlivost značek pro vozy do pěti let stáří

PořadíZnačkaSkóre
1Lexus98,3 %
2Toyota97,4 %
3Mini97,2 %
4Suzuki96,9 %
5Mitsubishi96,2 %
6Honda95,9 %
7Hyundai94,3 %
8Kia93,8 %
9Volvo93,7 %
10Tesla93,6 %
11Dacia93,1 %
12BMW93,0 %
13Mazda92,8 %
14Citroen92,3 %
15Fiat92,0 %
16Škoda91,4 %
17Ford91,4 %
18SEAT90,9 %
19Nissan90,7 %
20Porsche90,7 %
21Peugeot90,5 %
22Volkswagen90,2 %
23Renault90,0 %
24Mercedes89,8 %
25MG89,2 %
26Audi89,1 %
27Subaru89,0 %
28Land Rover87,6 %
29Jaguar87,4 %
30Vauxhall86,9 %
31Alfa Romeo85,6 %
32Cupra82,4 %

Zobrazit příspěvek

Toyota zničí Teslu a změní trh: Vymyslela revoluční baterii. Dojezd 1 200 km, nabito za 10 minut

Ale nejen Japonci. Již zmíněná Dacia na 11. místě je podobný šok, ale co třeba Mini na třetím místě! Klobouk dolů. Jak je možné, že BMW dovolí u svého „ostrovního brandu“ tak famózní výsledek, a u své vlastní značky nikoli? Mini Clubman 2015–2024 je jeho nejspolehlivějším modelem se skóre 97,9 % a Mini Electric si také vede dobře; s hodnocením 97,6 % je to elektromobil s nejvyšším skóre v našem průzkumu. A pokud toužíte po zábavě s otevřenou střechou, Mini Cabrio by vás nemělo zklamat s hodnocením spolehlivosti 97,1 %.

Co na to říkáte? Kdy se vrátí nadvláda Němců? Dočkáme se toho někdy? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, díky! 

Kdy budou Němci zase na špici spolehlivosti?

Zdroj: WhatCar?
Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články