Řízení aut od příštího roku definitivně přebírají počítače. Nová technika sníží spotřebu až na 1 litr/100 km

Moderní hybridy si dokáží vzít z elektromobilů a vozů se spalovacími motory jen a pouze to nejlepší. Výsledkem pak bývají skvělé pohonné jednotky s famózní spotřebou.

i Zdroj fotografie: Citroën
i Zdroj fotografie: Citroën
i Zdroj fotografie: Citroën
i Zdroj fotografie: Citroën
i Zdroj fotografie: Citroën
i Zdroj fotografie: Citroën
i Zdroj fotografie: Citroën
i Zdroj fotografie: Citroën
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Tváří v tvář vysokým životním nákladům začíná mnoho lidí věnovat větší pozornost tomu, jak jsou jejich auta úsporná. Zejména ve městě „letí“ spotřeba tradičních spalovacích motorů nahoru. Nejen z toho důvodu se stávají hybridy čím dál zajímavější alternativou, neb umí citelně ušetřit na palivu. A právě speciálně ve městě, kdy jsou schopny účinně rekuperovat. Pojďme se na jeden z těch hodně zajímavých (a relativně dostupných), pocházejících ze země galského kohouta, podívat společně.

Moderní mild hybridy mají čím dál lepší parametry

Nová 48V hybridní technika v Citroenu C4 a C4X zahrnuje přídavný elektromotor, jenž k výkonu spalovacího motoru (ve verzích Hybrid 136 se jedná o 3válcový agregát 1.2 PureTech s výkonem 100 kW / 136 koní a 230 Nm točivého momentu) dokáže přidat 21 kW a 55 Nm točivého momentu. Ty pak hnací ústrojí využívá v mnoha situacích. Sladění agregátů zejména v nižších rychlostech, při zpomalování (rekuperací se baterie nabíjí, a navíc odlehčuje brzdový systém) a rozjezdu vytváří ve finále efektivně pracující celek.

Spalovací motory v Česku končí. Stálo to miliardy Kč, ale odteď už jen elektromobily

Což se projeví pochopitelně i na spotřebě. Moderní mild hybridy, pro něž se pomalu zažívá pojmenování „samonabíjecí“, jsou vůbec mimořádně zajímavou variantou jak pro klasické vozy se spalovacími motory, tak pro „čisté“ elektromobily. Jež zas tak úplně čisté nejsou, ale to my dobře víme. Hybridy se nesnaží tvářit kdovíjak ekologicky, spalovací techniku bez okolků přiznávají, jenže jako by jedním dechem dodávaly: jdeme na to chytře. Dokážeme využít to nejlepší z obou „znepřátelených táborů“ a složit to do působivého, na výsost funkčního celku.

Výkonné počítače v automobilech šetří každý gram paliva

A čím jsou mild hybridy novější, tím jako by toto platilo více a více. Je to ale pochopitelné, jak se zvyšují výpočetní výkony palubních počítačů, zlepšují technologie baterií a vůbec celkové sladění celého pohonného řetězce, dochází ke stále působivějšímu propojení obou světů, tradičního spalovacího i nového elektrického. Moderní mild hybridy tak využívají opravdu každý okamžik proto, aby mohly dobíjet zpět do baterie a aby následně tuto energii opět využily pro „pomoc“ spalovacímu motoru při každé akceleraci.

Neúspornější Audi v historii má spotřebu pouze 3 l/100 km a geniální interiér. Takové vozy EU nesmí zakázat

A pokud se to celé zprůměruje, bývá výsledkem zcela ohromující spotřeba, na jakou by nedosáhnul ani ten nejlepší jezdec ekorallye. Pochopitelně, permanentně pracující výpočetní výkon, který – jak se tuhle zmínil můj kolega – „by uřídil přistání raketoplánu“, nejde dohnat jakoukoli zkušeností nebo cvikem. Počítače v hybridech zkrátka pracují, až se z nich „kouří“. Výsledek? 48V hybridní systém v Citroenu C4 a C4 X se přiblíží na dohled spotřebě 1 litr benzínu na 100 km. To jsou hodnoty, které často nabízejí pouze plug-in hybridy. 

Mild hybrid s parametry plug-in hybridu. Jen lehčí a levnější

Jenže. Oba nové Citroeny Hybrid 136 a C4 X Hybrid 136 nevyžadují nabíjení kabelem a mají pouze malou baterii umístěnou pod sedadlem řidiče. To se příznivě podepisuje na nižší hmotnosti i nižší ceně. Největší úspory paliva pak lze dosáhnout zejména při jízdě ve městě. Zatímco 48V hybridy spotřebují v průměru o 20 procent méně, nová technologie od Citroenu umožňuje při častém brzdění dosáhnout úspory až téměř 30 %. A to je jen jedna část úspor. Rekuperace energie z brzdění dobíjí baterii a energie v ní může vystačit až na polovinu celého cestování po městě.

iZdroj fotografie: Citroën

Jinými slovy. Kdo hodně a často jezdíte po městě, případně téměř nikde jinde, bude pro vás hybridní technika Citroënu jako dělaná. Nová převodovka e-DSC6 navíc výrazně napomáhá úsporám, výkonu i komfortu jízdy. Jde o 6stupňový dvouspojkový automat bez přerušení točivého momentu. Opět, díky nové technologii jsou změny převodových stupňů kratší a převodové ústrojí poskytuje vyšší jízdní komfort bez charakteristického cukání.

Tak co říkáte na novou C4? Výroba obou Citroënů C4 Hybrid 136 a Citroen C4 X Hybrid by měla být zahájena v březnu roku 2024. Jakmile budou známy české ceny, případně se s vozem seznámíme prostřednictvím redakčního testu, budeme vás obratem informovat.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články