Nová automobilka míří na náš trh: Krásnější auta Češi neviděli, na první modely už jsou čekací listiny. Za tu cenu není divu

Další z atraktivních a levných čínských SUV právě míří na český trh. Pokud uvažujete o koupi auta, možná se vyplatí počkat – nová Omoda má rozhodně co nabídnout.

i Zdroj fotografie: Omoda
                   

Opakovat tu skutečnost, že jsou čínské firmy připravené expandovat do Evropy stůj co stůj, by bylo cosi jako moje oblíbené „nošení sov do Atén“. Jinými slovy, to ví pravděpodobně už každý, kdo se jen trochu o současnou situaci v automobilech zajímá. Čínské automobilky jsou rozhodnuty Evropu dobýt, jakkoli jejich vlastní prodeje v Číně nejsou zdaleka tak optimistické, jak by asi chtěly. V Evropě by to ale ve finále mohly mít o něco jednodušší. S tímto SUV rozhodně. Pojďme se na něj společně podívat.

Když je doma hodně „natěsno“, jde se do Evropy

Na domácím (tedy čínském) trhu je totiž již poněkud „těsno“, neživotaschopné projekty a start-upy již odpadly a ti, co zůstali, nejsou opravdu žádní „nazdárci“. Značky jako BYD, Chery, Dongfeng, Geely nebo Changan či SAIC jsou kolosy s opravdu silnou vývojovou a výrobní základnou, a pokud takoví obři mezi sebou vedou obchodní války, je nasnadě, že to ve finále není snadné pro nikoho z nich. Bojuje se o každého zákazníka, o každou slevu a každý, dvakrát otočený dolar.

Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

iZdroj fotografie: Omoda

Otázka je nasnadě. Co uděláte, když na domácím trhu je už velmi těsno, a na (ne tak vzdáleném) evropském, plném kupců s dostatečnými prostředky (a automobilkami zápasícími s nařízeními Evropské unie) je hlad po levných, zajímavých autech? Odpověď je jasná. A my máme momentálně šanci sledovat ji takřka „v přímém přenosu“. K již zavedeným hráčům na evropských kolbištích, jakými jsou MG, Dongfeng nebo Geely, se přidává (po ruském startu) i další velké jméno: Chery.

Chery „testovala“ Evropu, prodávala v Rusku a nyní se do toho obula

Resp. Chery v Evropě již dávno je, jen nebyla zas tak činná. Průzkum terénu tomu třeba můžeme říkat. To se však změnilo. Do španělského přístavu Las Palmas začínají připlouvat první vozy určené přímo pro Evropu. Právě Španělé budou totiž prvními, kdo si nové Chery (a Omody) budou moci objednat. Po nich pak budou obratem následovat Italové, Maďaři nebo Poláci. U nás se mají první kusy objevit ještě do konce roku. Jedním z prvních přitom bude zajímavé SUV Omoda 5, někdy také značené jako Omoda C5.

Čínské automobilky Geely, Chery či Nio mají v Evropě nejenom auta, ale už i vývojová centra

iZdroj fotografie: Omoda

To již několik měsíců vzbuzuje oprávněný zájem mezi zákazníky. Městské SUV disponuje benzinovým motorem 1.6 TGDi o výkonu 197 koní a první zákazníci si jej budou moci vychutnat v prvním čtvrtletí roku 2025. V příštím roce se plánuje také elektrická verze, avšak (s ohledem na momentální preference Evropanů) neočekává se, že by tato verze dosáhla stejné popularity, jako její spalovací protějšek. A v Čechách budou preference spalovací verze (ICE) nepochybně ještě výraznější.

Téměř 200 koní a 290 Nm jako příjemný bonus

Motor je spárován se 7stupňovou automatickou „dvojspojkou“ DCT a výkon je přenášen na přední kola. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 290 Nm a zrychlení na prvních 100 km/h bude trvat 7,8 sekundy. SUV disponuje moderním designem zahrnujícím výraznou masku chladiče s kosočtvercovými nasávacími otvory a full LED osvětlením jak vpředu, tak vzadu. Což jsou pro čínské vozy již celkem standardní záležitosti, jen ten výkon je u Omody kousek vyšší, než u „Číňanů“ bývá zvykem.

Chystá se tajná dohoda evropských automobilek. Spojí se a zakročí proti čínským autům. Jak se nás všech bude „kartel“ týkat?

i

Interiér vozu je navržen s ohledem na dostatečný prostor a pohodlí pro cestující. Mezi standardní výbavu patří duální 10,25palcový LCD displej, inteligentní hlasový asistent, adaptivní tempomat a sedadla obšitá umělou, ekologickou kůží. Řidič bude mít také k dispozici standardní 360stupňovou couvací kameru. Vstup do vozu bude (dnes již pochopitelně) bezklíčový. S délkou 4 400 mm, šířkou 1 825 mm a výškou 1 588 mm při rozvoru 2 630 mm zůstává Omoda C5 příjemně kompaktním vozem, vhodým i pro někdy krkolomné uličky českých měst.

Špičková technologie původně vyvinutá pro letecký průmysl

Pro spojování prvků karoserie se využívá technologie nýtování a lepení, která byla původně vyvinuta pro potřeby leteckého průmyslu. Tato metoda je velmi ekologická a umožňuje až 70% úsporu energie ve srovnání s tradičním svařováním. Navíc celý proces probíhá bez znečištění. V případě lakování modelu je použit světově nejpokročilejší systém suchého stříkání barvy, který dosahuje 95% míry recyklace vzduchu a úsporu energie až 60 %.

A je to tady: Vyšetřovatelé letí do Pekingu zjistit, proč jsou čínská auta tak levná. To se mohli klidně zeptat i nás

iZdroj fotografie: Omoda

Velký důraz byl kladen na aktivní i pasivní bezpečnost, což dokazuje i získaných 5 hvězdiček v bezpečnostním testu Euro NCAP. V nárazovém testu poskytuje OMODA 5 87% ochranu dospělým i dětem uvnitř vozu. Mezi vybavení patří elektronický jízdní stabilizační program, detekce mrtvého úhlu a systém sledování jízdy. Nechybí ani varování před kolizí a systém autonomního nouzového brzdění.

Cena plně vybavené verze v eurech více než konkurenceschopná

A cena? Za plně vybavenou verzi včetně všech daní zaplatíte ve Španělsku (tedy za eura a podle evropské legislativy, nikoli za čínské ceny) částku v přepočtu 580 tisíc korun. Což je, na takto vybavené a výkonné auto, velmi slušná cena. A není důvod, aby se ta česká cena od španělské nějak výrazně lišila. Nechme se překvapit, jaké cenovky nasadí dovozce u nás. Budu vás o tom obratem informovat, zůstaňte s námi. Nicméně již nyní naše zdroje potvrzují, že na první modely už jsou čekací listiny.

Na kolik tipujete cenu v ČR?

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články