Veterány, na kterých se dají vydělat velké peníze. Stačí vám k tomu jen 150 000 Kč. Kupte je hned, tahle šance už nebude

Hochštaplerů namluvajících vám, jak pouze drahé auto je pro vás to nejlepší, najdete v každém městě dvanáct do tuctu. My jsme to zkusili jinak. A tady je pět našich tipů.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
Dalších 44 fotografií
Dalších 44 fotografií
                   

U mnoha z nás dojde stesk „po starých dobrých časech“ až do té fáze, že se rozhodneme udělat si (na stará, případně i mladá) kolena radost a koupit si veterána. Ve velké většině přitom půjde o veterána z 90., případně 80. let, se kterým se dá (většinou) bez problémů jezdit i dnes, který ale současně nabídne něco, co dnešní auta už nemají. Ostatně právě proto si jej pořizujeme. Jak ale nenaletět podvodníkům a koupit si něco, co ještě ideálně poroste na ceně? Pojďme se na to podívat společně.

Dostupné + k dennímu používání + zhodnocení = nereálná kombinace. Nebo ne?

Přiznám se, že tomuto článku předcházelo několik dlouhých večerů nad oblíbenými stránkami s nabídkou klasických automobilů, kdy jsem se u každého jednoho z nich pokoušel vejít do několika zdánlivě neslučitelných kritérií: aby to auto bylo dostupné (dal jsem si limit plus minus 150 000 korun), aby bylo v perfektním stavu, dalo se denně používat a v případě opravdu perfektního stavu jste měli víceméně záruku, že jeho hodnota poroste. Jinými slovy, abyste v něm mohli mít soukromou „uloženku“.

iZdroj fotografie: Peugeot

S tímto poměrně přísným filtrem hned vypadly modely, které se třeba mně osobně líbily v garáži snů, jenže dokážu pochopit, že ne každý sdílí moje nadšení například pro starší italská nebo francouzská auta. Notabene pokud je taky chcete ještě někdy prodat. Ze starého Peugeotu 405 Break se zkrátka nikdo „na zadní část těla“ neposadí, to stejné bude u Citroenu BX. Přesto jeden Peugeot v seznamu figuruje – je totiž neuvěřitelně levný. Ale pojďme postupně, tady je pět kandidátů na radost, zážitky i postupné zhodnocení peněz:

Červený VW Golf II 1,3 CL, 78 000 km, klimatizace

Po zralé úvaze, a především nalezení tohoto konkrétního exempláře z roku 1991 se nakonec přikláním k tomu, že jakkoli s Golfem III se násobně lépe žije (je to již v podstatě soudobé, moderní auto), tak pro opravdu „veteránskou odyseu“ bych volil druhou generaci. Ideálně ve stavu, v jakém je tento. Tedy podobném, jako kdyby vyjel z továrny. Se 78 tisíci kilometrů na tachometru, netknutým interiérem a nulovou korozí v něm máte záruku, že na jakémkoli VW srazu se vás někdo zeptá, jestli není na prodej.

V zapadlém autobazaru kupujeme jedinečný VW Golf GTI z roku 1989. Má technický poklad pod kapotou. Nikdo nám nevěří, co umí

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Jakkoli okna se „švihadly“ vypadají jako z pravěku, motor 1,3 nabízí velmi skromných 44 kW / 60 koní a otáčkoměr je neznámý pojem. Ale! Má manuální klimatizaci, což speciálně u těchto verzí nebylo zdaleka běžné, a ta je navíc bez problémů funkční. To by mu ve vašich očích mohlo pomoci. Jakkoli je jeho cena o kus vyšší než limit (v přepočtu zhruba 190 tisíc korun, s prostorem pro jednání).Tuším však, že mnoho kusů v podobném stavu už nenajdete. A budoucí kupci, až jej budete vy prodávat, také ne. Což by vám mohlo hrát do karet.

Černá Mazda MX-5 NB, 150 000 km, Nardi Torino

Tohle vlastně není veterán, rokem výroby tohoto konkrétního kusu – 2002 – pak už vůbec ne. Je to však zástupce klasických, sportovních vozů, jaké dnes už téměř nikdo nevyrábí. A za cenu, pod kterou již pravděpodobně nikdy nepůjde. Mazda MX-5 „Miata“ byla vždy oceňována pro svou fantastickou ovladatelnost, nízkou hmotnost a přímý zážitek z jízdy. Vznikla po vzoru britských a italských roadsterů v době, kdy již konstrukčně zastaraly. Japonci vzali jejich nejlepší vlastnosti a vylepšili je po svém. 

Malý roadster Mazda MX-5 nás baví již 29 let. Co stojí za jeho úspěchem?

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Odtud pochází zadní pohon, nezávislé zavěšení všech kol (dvojitá příčná ramena), výborné rozložení hmotnosti a skvělé dvouhřídelové motory. Prezentovaný exemplář je z druhé série NB z let 1998–2005, přesněji řečeno faceliftová verze s názvem NBFL. Se 150 000 kilometry je ve skvělém stavu, bez známky koroze. U Mazdy z té doby výjimka. Jakkoli střecha bude potřebovat údržbu, nebo možná i výměnu. Za zhruba 90 000 korun by vám to však vadit nemuselo. Původní lak v top stavu a příplatkový volant Nardi Torino jen dotváří nabídku.

Modré BMW 320i E36, 137 000 km, automat

Věčné dilema nad výjimečností řady E30 a denní použitelností (a dostupnou cenou) řady E36 se tady (na rozdíl od Golfu) nakonec přiklonilo k denní použitelnosti: „trojka“ E36 s šestiválcem (jakkoli nejslabším dvoulitrem 110 kW / 150 koní) a automatem, bez koroze a v ojediněle dobrém stavu by mohla ještě chvíli fungovat. A je z roku 1995, což značí, že za rok máte nárok na veteránskou testaci. Jestli projde? Nepochyboval bych o tom. Ostatně, z textu inzerátu je to patrné ještě více:

Šéf BMW opovrhuje elektromotory a chce zpátky naftu i benzín: Ukončí jako první značka výrobu elektromobilů?

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

„Najeto 137 tis. km. Stav vozu je velmi dobrý, na 30 let starý vůz ojedinělý, a to jak uvnitř, karoserie, tak mechanicky (podvozek, motor). Auto je čerstvě vyleštěné velmi kvalitním voskem. Bohatá výbava: elektrická okna, zrcátka, střešní okno, klimatizace, vyhřívaná sedadla, nejlepší verze palubního počítače. Myslím, že kromě kůže je to vše, co bylo rozumné nakonfigurovat v roce 1995.“ Nemohu než souhlasit. Za v přepočtu 125 000 korun ji myslím prodáte vždycky.

Šedý Peugeot 306 sedan 1,4, 1994, 143 000 km

Slíbený zástupce Francie je tu. A ano, není to nic, z čeho by se kácely davy nebo fanynky. Jenže: podívejte se do interiéru, podívejte se na celkový stav a pak se podívejte na cenovku. Za v přepočtu 30 000 korun? Směšné. Trochu se o něj starejte a nikdy ho neprodáte za menší peníze. Youngtimer par excellence, navíc může tento rok na veteránská čísla. Opakuji: třicet tisíc korun, a nic mu není. Za to mnoho aut s charakterem a v dobrém stavu opravdu nekoupíte.

Peugeot e-Legend

Peugeot sestavil moderní sporťák e-Legend se 450 koňmi

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

Fialové Ford Mondeo Turnier Ghia 2,5 V6, 1996, 129 000 km

A jedna opravdu nezvyklá kombinace. Tohle není obyčejné Mondeo. Tohle Mondeo vás bude bavit. Královsky bavit. Faceliftová verze MkII Ghia, posilovač řízení, ABS, ASR, klimatizace, střešní okno, palubní počítač, elektricky ovládaná okna, vyhřívaná přední sedadla, elektricky vyhřívané přední sklo, elektricky ovládaná a vyhřívaná boční zrcátka. To nezní špatně. Ale především: pod kapotou je zcela výjimečně 170koňový 2,5litrový šestiválec. Utajený sleeper? O tom není diskuse.

Neoznačený policejní Ford Focus je mocná past. Číhá na řidiče, kteří jezdí za levnými nákupy

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Tohle auto jezdilo nejčastěji s 90koňovým TD, maximálně benzínovým dvoulitrem. Tady máte plnou výbavu a bezvadný stav jako bonus. A nádherný interiér. Za v přepočtu 90 000 korun si myslím, že jde o velmi solidního youngtimera, s trochou péče (a garáží) bude ještě roky fungovat a dělat vám radost. A ano, odveze i nákup z IKEA, když na to přijde, nebo dvě kola pro aktivní pár na víkend. Tohle jsou devadesátky v té nejlepší podobě. Fialové sako, fialové Mondeo. Dnes dostupnější než kdy jindy.

Galerie

Dalších 44 fotografií
Dalších 44 fotografií

Máte jiný tip? Sem s ním!

Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články