Volkswagen podváděl s emisemi a krutě zaplatil. Teď ohlásil konec spalovacích motorů a chce být leaderem ve výrobě elektromobilů. Jeho plány přitom možná podkopou českou Škodu.

Snaha Volkswagenu „vnutit“ Američanům dieselová auta skončil emisním podvodem, který stál Volkswagen přes 30 miliard dolarů. Stejnou aféru přitom zažil v Evropě, kde je známa jako dieselgate. Situace vyvolala spoustu otázek a pochybností kolem Volkswagenu; naopak ale upevnila pozice a přihrála další zakázky české Škodě, která může i nadále počítat s výrobou Superbu v Kvasinách, ačkoliv ji chtěl VW přesunout do Německa.

Volkswagen - spalovací motory

Volkswagen chtěl obejít emise, ale tvrdě narazil

Zprávy o podvodech s emisemi se s Volkswagenem táhnou už nějakou dobu, a postupně přerostla v poměrně velký problém. Na jednu stranu se nelze postupu divit, protože vlády neustále zpřísňují emisní normy, které nutí automobilky do výroby ekologičtějších vozů. Jenomže jejich vývoj je neustále složitější a dražší, a v poslední době se zdá, že už není moc co vymýšlet …potlačit fyzikální zákony zkrátka nelze.

Nedávno navíc informovala Evropská unie o nařízení, které emisní normy ještě zpřísní o 35 %, což je pro dieselové motory v podstatě likvidační. Už v současné době mají výrobci velké problémy emisní normy dodržet.

Doporučujeme: Volkswagen T-Cross, malý crossover představ i jako kabriolet. Známe české ceny

Automobilky vědí, co je čeká, ale každá se připravuje jinak. Spousta jich už úplně ukončila výrobu dieselových vozů, jiné se teprve připravují. Asi největším bojovníkem byl ještě v minulém roce Volkswagen, který už nově hlásá, že by měly automobilky do roku 2025 vyrábět jenom elektromobily. A sám bere přípravy vážně, do rozvoje elektromobily už investoval okolo 44 miliard euro.

Volkswagen navrhuje nové strategie

Volkswagen se rozhodl aplikovat celým koncernem jednoduchou strategii napříč, v níž plánuje pokrýt celosvětový trh a zefektivnit výrobu automobilů. Jednotlivé továrny pod koncernem VW by měly vyrábět pouze určitou rodinu vozů (spalovací/elektromotory) – nabízí se ovšem spekulace, že se jedná pouze o usnadnění, jak v případě potřeby vyřadit továrnu z výrobního procesu.

Pro každou fabriku už připravuje VW speciální plány, které specifikace o výrobě zahrnují. Jestliže bude továrna pevně spjata s určitým okruhem vyráběných vozidel, který jednoduše „přestane být žádoucí“, postačí VW vypnout továrnu, aniž by tím byly ovlivněny jiné výrobní linky.  Volkswagen si tímto krokem pěkně rozdělí a systematizuje výrobu vozů se spalovacími a elektrickými motory. Do jaké míry ovlivní změny českou Škodu, zatím nevíme.

Mohlo by vás zajímat: Volkswagen Brouk: Jak se stala Hitlerova vize módní ikonou

V prosinci potom Volkswagen ohlásil, že v roce 2026 úplně ukončí výrobu spalovacích motorů, a prodávat je bude nanejvýš do roku 2040. V následujících dekádách se pak zaměří pouze na elektrická vozidla, kterých sice nebude vyrábět tolik, ale alespoň zůstane mezi leadery automobilového průmyslu.

Česká škodovka a její budoucnost v koncernu VW

Osud naší české značky se může vyvíjet dvěma způsoby. Absolutně pod koncernem VW zkrachuje a skončí, nebo naopak vystoupí na výsluní. Momentálně česká Škoda těží z řady faktorů. Na jedné straně nově vyvíjený Superb zůstane v Kvasinách, na straně druhé dokázala expandovat v Indii, kde jiní neuspěli.

Po rozjetí aféry a velkých investicích do vnitřní struktury Volkswagenu nakonec vedení ve Wolfburgu rozhodlo, že nový Superb zůstane v Česku, a všechny zásluhy tak shrábne podnik Škoda Auto, a.s. Dále pak dostane český podnik na starost i výrobu Passatu, který Němeci přesouvají z Německa. Sice už má tohle auto svůj vrchol za sebou, ale stále se jedná o dobré vozidlo. Po tomhle všem by se mohlo zdát, že Škodovku čeká světlá (avšak možná krátká) budoucnost.

Kde Volkswagen ztratil, Škoda posílila; ale na jak dlouho?

Napříč negativní kauze své mateřské společnosti Škoda na trzích posiluje. Její výrobní linky prostě nestíhají, a 320 tisíc vyrobených Octávií za rok je slušné číslo. Vše nasvědčuje samým pozitivním změnám, ale… V dlouhodobém měřítku to už tak pěkné není. Zmíněné investice VW budou totiž čistě v rámci německých továren a výroby, zatímco škodovka žádnou „injekci“ nedostane.

Doporučujeme: Volkswagen stáhl z prodeje nejvýkonnější Passaty, proč?

Na jednu stranu to dává smysl, protože VW ve velké míře definuje osud Škody Auto, jejíž továrny nedosahují tak vysoké technologické úrovně, jako ty německého VW. Ten by pak musel investovat mnohem více prostředků do jejich modernizace v ČR, a pokud je z elektrifikace vynechá, značně ušetří. Sama Škodovka už ovšem na výrobě elektromobilů pracuje (a je sklízí pozitivní reakce), takže rozhodně nezanikne; jenom bude muset omezit výrobu, jakmile ukončí výrobu spalovacích motorů.

Zatím není jasné, jakým směrem se situace vyvine Možná bude Volkswagen úmyslně bojkotovat českou Škodu, a možná že škodovka ani peníze od Němců nepotřebuje. V závěru bude záležet na trhu, potažmo jestli a do jaké míry budou zákazníci schopni a ochotni elektromobily financovat. Pokud by všechny stály přes milion, moc šancí zřejmě nemají; za poloviční cenu jsou ale zajímavá pro širokou veřejnost.